Alimentație și sănătateOameni

60-70 la sută din cuplurile care nu pot concepe copii, prezintă afecțiuni genetice

Sergiu Armașu, șef de laborator Invitro Diagnostics: „Noi putem diagnostica aceste afecțiuni”

Cetățenii moldoveni nu mai trebuie să cheltuie sume enorme de bani pe investigații genetice în laboratoarele din străinătate. Invitro Diagnostics, la cei 5 ani de activitate, face revoluție în domeniul geneticii medicale, aici, în Moldova.

„Avem un laborator de genetică medicală unic în țara noastră, echipamentele sunt de ultimă generație. Genetica medicală, știință care ia avânt pe tot mapamondul, ne permite să prevenim maladiile, să vedem la ce boli suntem predispuși. Spre exemplu, dacă bunicii aveau probleme de sănătate din cauza hipertensiunii, în laborator putem vedea dacă aceasta s-a transmis ereditar pacientului care vine la noi. Infertilitatea e o problemă acută în secolul al XXI-lea, în toată lumea. Cupluri tinere nu pot concepe un copil, iar în 60-70  la sută din cazuri, cauza este genetică. Acum noi putem lămuri lucruri inexplicabile până astăzi. Mai este important că investigațiile medicale genetice au devenit accesibile ca preț, nu mai costă zeci de mii de lei. Prețurile încep de la câteva sute de lei și ajung până la cel mult 2000 de lei. Partea bună mai este că trebuie să faci investigația o singură dată în viață, căci fondul genetic nu se schimbă”, explică Sergiu Armașu.

Invitro Diagnostics a fost lansat în anul 2014. Astăzi există 11 puncte de recoltare a probelor și două laboratoare (la Chișinău și Bălți), în care se fac peste 800 de tipuri de examinări medicale. Pe lângă laborator, Invitro mai are și o clinică în care activează 30 de medici. Aceștia conlucrează cu specialiștii din laborator: medici, biologi, felceri, distribuiți în 6 departamente. Practic întregul proces este automatizat.

Avem un soft care ne permite să depistăm erorile în proporție de 99 la sută. Cum e posibil? Când pacientul se adresează la noi, probele recoltate sunt codate. Aceste coduri nu au existat și nu vor mai exista, în secunda respectivă atribuindu-se un cod unic pacientului. După prelevarea probei, asistenta aplică acel cod în fața pacientului, pe eprubeta corespunzătoare. Prin urmare, în orice moment, în caz de necesitate, putem urmări traseul pe care l-a parcurs proba. Informația se stochează într-un registru electronic special pentru 6 luni sau un an.  Dacă rezultatul unei investigații este pozitiv, indicând o problemă de sănătate (de ex: hepatită, o boală oncologică), noi îl mai verificăm o dată. Îl vede specialistul primar, apoi șeful de departament, ca să fie revizuit într-un final și de șeful laboratorului. Numai după ce este validat de șeful laboratorului, rezultatul se transmite pacientului – prin poștă electronică sau personal”, explică șeful laboratorului.

Sergiu Armașu, șeful laboratorului Invitro Diagnostics: „Eu visam să fiu chirurg traumatolog, dar viața m-a adus în domeniul diagnosticului de laborator. Nu regret. Am o gândire matematică, iar în laborator, orice echipament cere cunoștințe medicale, dar și matematice sau din sfera tehnologiilor informaționale. Câteodată trebuie să rezolvi probleme ce țin de inginerie. Asta îmi place enorm. Apoi, prind aripi când știu că ajut oamenii să trăiască mai bine, mai sănătos.”

Inevitabil, angajații Invitro Diagnostics devin martorii schimbărilor care se produc în viața oamenilor. Ei știu nu din auzite cum e să fii lângă cineva la bine și la rău.

Viorica Storoj, registrator superior: „Fericite sunt momentele când cuplurile primesc vestea pe care au așteptat-o, în unele cazuri, și 10 ani. „Vom avea un copil!”, se bucură ei. În asemenea clipe, în sala de așteptare, plutește iubirea în aer. De altfel, acestea sunt momentele preferate din ziua mea de muncă la Invitro Diagnostics. Ne bucurăm și noi pentru ei, de parcă am fi o familie, îi felicităm. Apoi urmărim împreună cum crește minunea, în burtică, după care – în afara ei.”

Sunt situații când pacienții nu au răbdare să iasă din clinică pentru a vedea rezultatele investigațiilor medicale la infecții cu transmitere sexuală. Deschid plicul, văd că e negativ și încep să sară în sus de bucurie, strigând „Ura, ura, ura!”

„Sincer, ne bucurăm și noi”, mărturisește Viorica Storoj.

Dar sunt cazuri când pacienții primesc rezultatele pe care nu și le-au dorit.

„Unii devin palizi, se simt rău, arată de parcă urmează să își piardă cunoștința și, atunci, le oferim primul ajutor, după care îi conducem pentru consiliere în cabinetul medicului internist. În clinica noastră se întâmplă de toate și ne place să fim pregătiți, să le oferim pacienților exact ceea ce au nevoie”, mai spune registratorul.

Într-o singură zi, numai la sediul central al laboratorului se pot prezenta 140 de pacienți, iar la o filială – peste 60. Una din prioritățile managerilor de la Invitro este să reducă la minim timpul de așteptare și de aflare a pacientului în instituția medico-sanitară. De aceea, registratorii încurajează programarea online pentru investigații. Programarea și achitarea investigațiilor se face pe www.invitro.md. Tot acolo se găsesc informațiile despre pregătirea pacienților pentru recoltare și despre recoltarea corectă a probelor la domiciliu. În caz că mai râmân nedumeriri sau întrebări, se apelează 022 903 999.

Larisa Manzul, asistentă medicală superioară: „Ținem foarte mult la operativitate, inclusiv în timpul prelevării probelor. Timpul influențează și rezultatul, de aceea nu reținem niciun minut proba în cabinetul de recoltare. Imediat o transmitem colegilor din laborator pentru investigații. În meseria mea și nemijlocit în activitatea mea la Invitro, îmi place ordinea. Se respectă cu strictețe, din momentul în care pacientul a pășit pragul clinicii, până când își primește rezultatul prin poștă sau personal. Erorile, așa cum v-a povestit și șeful laboratorului, sunt practic nule, imposibile. Procesul de prelucrare a datelor pacientului și a investigațiilor este automatizat. Totul se înregistrează într-un program informațional special. În cabinetul de prelevări de probe pacientul intră cu un cod unic ce se aplică pe fiecare eprubetă, în prezența sa.”

Unii pacienți se tem că ar putea contracta o boală în timpul prelevării probelor. Acest lucru este imposibil, dă asigurări asistenta medicală superioară, căci contactul lucrătorului medical cu sângele lipsește cu desăvârșire, iar instrumentele sunt de unică folosință și se despachetează în prezența pacientului. În plus, fiecare angajat Invitro face teste medicale complexe o dată pe an.

Svetlana Potereanu, contabil-șef: „Managerul instituției pune mare preț pe confortul, inclusiv psiho-emoțional al celor ce apelează la noi pentru investigații. Numai în acest an, 175.000 de oameni și-au încredințat investigațiile medicale profesioniștilor noștri. Este o cifră importantă, pentru noi înseamnă un vot de încredere și responsabilitate. Colegii v-au povestit cât de mult ne străduim să ne facem accesibile serviciile. O să vă dau și un exemplu. Analiza generală la sânge, la Invitro Diagnostics, este mai ieftină decât în alte laboratoarele private. Aici voi sublinia însă că, atunci când ne referim la pacienții noștri, noi nu vedem clienți, ci oameni care au nevoie de ajutorul nostru. Deoarece comunicarea stă la baza oricărei relații, toți angajații Invitro au participat la seminarul „Dezvoltarea abilităților de comunicare eficientă”, livrat de Florjan Koleci – medic, trainer internațional, specializat în gestionarea conflictului, orientare către pacient și managementul stresului. Noi am fost instruiți cum să comunicăm corect cu pacienții. Dacă e să mă întrebați și pe mine ce îmi place cel mai mult în activitatea mea la Invitro, o să vă răspund: „Încrederea”. Managerul nostru are încredere în noi, o dovadă fiind faptul că fiecare șef de departament își construiește singur echipa, își caută oamenii cu care va lucra. Iar eu personal mă bucur că directorul nostru a activat în calitate de contabil, deci vorbim în aceeași limbă, ceea ce este un vis pentru un subaltern.”

Invitro Diagnostics, un proiect sută la sută autohton, împlinește 5 ani de activitate. Nu există zi în care managerii sau angajații instituției să spună: „Gata, suntem cei mai buni!” Dimpotrivă, caută căi de a crește, de a se dezvolta, de a fi în pas cu toate schimbările medicale care se produc în lume, ca să fie mai buni astăzi decât ieri.

*Acest interviu a fost realizat pentru revista Fashion VIP.

Tags
Show More

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
Close